Strona główna > książki > „Szkarłatny płatek i biały” Michel Faber

„Szkarłatny płatek i biały” Michel Faber

Jestem tuż po skończeniu lektury książki „Szkarłatny płatek i biały” Michela Fabera i mam trochę mieszane uczucia względem tej powieści. Kierując się niezwykle entuzjastycznymi recenzjami na blogach i portalach, nastawiłam się na coś naprawdę niezwykłego, a książka mnie nie zachwyciła… Z drugiej strony, nie wiedząc kiedy, wciągnęłam się w tę historię i porzuciłam inne zajęcia na rzecz dokończenia lektury.

„Szkarłatny płatek i biały” toczy się w wiktoriańskim Londynie, który mamy okazję zobbaczyć w prawdziwym przekroju – od najniższej warstwy uliczników, aż po arystokrację. Powieść opowiada historię inteligentnej i ambitnej prostytutki Sugar, która poznaje i szybko staje się kochanką nieudacznika mającego przejąć olbrzymi rodzinny interes, Williama Rackhama. Sugar zrobi wszystko, by wyrwać się ze swojego nieszczęsnego położenia, Rackham natomiast pragnie być z młodziutką prostytutką na tyle, że gotów jest wziąć w swoje ręce własne życie i interesy. W między czasie usiłuje poukładać sobie życie domowe – żonę, u której wszyscy podejrzewają chorobę psychiczną oraz nieposłuszną służbę. Poznajemy także brata Williama, Henry’ego, który pragnie zostać pastorem, jednak nie potrafi poradzić sobie z wątpliwościami i własną niewinnością, czy może bardziej naiwnością, nie wspominając o uczuciu do swej przyjaciółki, wdowy imieniem Emmeline Fox… Każda postać posiada ciekawie skonstruowany charakter oraz całkiem interesujący życiorys, z którym niespiesznie będziemy zapoznawać się przez prawie 850 stron…

„Szkarłatny płatek i biały” łączy w sobie pastisz powieści wiktoriańskiej z powieścią obyczajowo-psychologiczną. Jest to historia ciekawie skonstruowana, a jednak moim zdaniem rozciągnięta do granic przyzwoitości. Faber pisze ładnym językiem, niektóre porównania i zwroty są po prostu fantastyczne, ale giną w morzu fragmentów pozbawionych uroku. Gdyby tak wyciąć te wszystkie nic nie wnoszące, a nużące opisy, jakże „Płatek” by na tym zyskał! Niestety, śledząc powtarzające się do znudzenia wątpliwości i użalanie się nad sobą Rackhama (którego nie zdołałam polubić na choćby jedną stronę powieści), czytelnik łatwo może się zniechęcić i odłożyć książkę, co byłoby jednak stratą, a to głównie ze względu na wspaniałe tło obyczajowe. Wiktoriański Londyn został opisany przez Fabera wspaniale, z dbałością o szczegóły, z uroczymi wzmiankami o ówczesnej obyczajowości. Bohaterowie są postaciami, co do których nie ma wątpliwości, że żyły właśnie w tamtych czasach.

Dużo w tej powieści seksu i przemocy, zwłaszcza w barwnym i tętniącym życiem języku, którym posługuje się autor. Niestety, nasycenie treści erotyzmem do tego stopnia w pewnym momencie przestaje szokować czy choćby nadawać groteskowe wrażenie, a zwyczajnie, znowu, nużyć. Bo doprawdy, czy wszystkie płyny muszą kojarzyć się z nasieniem? Samemu Faberowi też się chyba w pewnym momencie to epatowanie seksem znudziło, bo im dalej, tym mniej owych porównań (i tak w drugiej części książki usta Agnes przypominają pączek róży, a nie jak na początku „małą pochwę”), bardziej natomiast widać zabawy z formą, jak zmniejszanie czcionki, gdy ktoś szepcze, czy zmienianie kroju liter, żeby pokazać, np. wyryte na drzewie hasła (czego w pierwszej części powieści nie uświadczymy). Moim zdaniem wychodzi to „Płatkowi” na zdrowie, bo zagęszczenie wszystkich porównań, odwołań i opisów seksu nie jest już niczym kontrowersyjnym, a bez wdzięku i delikatności po prostu zniesmacza. Wulgaryzmy nie pomagają wczuć się w opisywaną epokę, wydają się być więc zupełnie zbędne i wciskane na siłę, jak gdyby autor chciał zaszokować czytelników, którzy od dawna przywykli do tego typu języka w książkach. Na szczęście, autor nadrabia wieloma innymi porównaniami, widać, że wspaniale umie posługiwać się językiem i jest prawdziwym mistrzem słowa. W tym miejscu należą się także słowa uznania dla tłumacza, choć znalazło się kilka zabawnych błędów (przy okazji: może się czepiam, ale co złego jest w poczciwych „ciasteczkach” lub „herbatnikach”, że trzeba je zamieniać na upiorne „biskwity”, które wcale nie muszą mówić czytelnikowi, czym są…?).

Pomijając trochę marudzenia, wynikłego za pewnie z wysokich oczekiwań, „Szkarłatny płatek i biały” to książka warta przeczytania. Czytadło, ale napisane barwnym językiem i dziejące się we wspaniale oddanej scenerii. Sama natomiast zastanawiam się, czy sięgać po inne pozycje Fabera, skoro ta aż tak mnie nie zachwyciła. Chyba wystarczy mi już znajomości z tym autorem, choć była to znajomość przyjemna, książkę przeczytałam bardzo szybko, mimo nużących fragmentów. Słyszałam, że w „Jabłku” dowiadujemy się, co dalej działo się z bohaterami „Płatka”, warto tę książkę przeczytać?

Moja ocena: 4/6
Michel Faber, „Szkarłatny płatek i biały“ (WAB, 2007)

  1. 15/01/2010 o 6:47 pm

    Niestety, często pisarz myśli, że rzuci „mięsem”, zamieści kilka erotycznych, pikantnych opisów i tłumy będą szaleć. A tu taka niespodzianka, nikt nie mdleje ;-)

  2. 16/01/2010 o 12:44 am

    Moja książka roku :))

  3. mandżuria
    20/01/2010 o 8:18 pm

    Joanna, otóż to. Te „szokujące” teksty, filmy, spektakle… Większość z nich jest powtarzana do obrzydzenia do tego stopnia, już już tylko nuży…

    Aerien, wiem :) Ja sama stwierdzam, że chyba jednak losy bohaterów „Płatka” zaciekawiły mnie bardziej niż myślałam, bo coraz większą mam chętke na wypożyczenie „Jabłka”…

  4. 16/04/2010 o 11:11 am

    Dość dawno czytałam tę książkę, ale pamiętam, że nie mogłam się od niej oderwać. Ale pamiętam też, że raziły mnie wulgarne opisy.

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

